zondag 17 april 2016



Vorige week, op de beurs,  alvast koperen pannen gekocht voor de keuken van het jugendstilpand.
(1:12 ;)

Woensdag 13 april

De tuinmannen waren hard aan het werk bij Fijgje en Lies.
Ik heb de stoute schoenen maar eens aangetrokken en gevraagd of ze voor mij ook een klusje wilden doen. Als ze tenminste tijd hadden daarvoor..
Dacht een verrassing voor Wim..



..gelukkig, ze hebben wel tijd voor een klusje extra!
De klimhortensia moest eens ernstig teruggesnoeid worden. Daar moet je goed gereedschap en zéker de kennis voor hebben.
Dus nu is dat ding gekortwiekt en ziet er niet meer uit. 



Daarna is de grotendeels uitgestorven vuurdoorn afgezaagd en restte er nog een ver uitgelopen klimhortensia en een doodlopende winterjasmijn zielig op de grond zo zonder de steun van de afgestorven vuurdoorn. 

Tja, en dan zetten die tuinmannen je voor het blok.. Alles maar weghalen mevrouw (jaja..mevrouw!) Dat is wel zonde hoor Lia, (inmiddels uitgelegd dat het geen mevrouw hoeft te zijn, ik vind je en jijen veel gezelliger) die klimhortensia is minstens al dertig jaar oud! En het duurt jaaaren voordat er iets staat dat de muur weer een beetje versiert. Of ik moet manshoge struiken willen kopen..dan lijkt het wel weer ergens op. Wat dat dan zal kosten is mijn vraag..mwah..zo'n 70 euro de stuk.
Kan natuurlijk ook de tuinmannen weer laten komen, (want nu geen tijd meer), dan verankeren zij de klimhortensia met het sneue struikje winterjasmijn wel weer netjes aan de muur. Nòg een cadeautje voor mijn man..



Dus nu ligt het zielige stel te wachten op betere tijden.

Dan de reactie van Wim..
En wat vind je ervan, is mijn vraag bij binnenkomen na de door hem gedane arbeid voor zijn baas..
WAARVAN??
Mijn lief was de ravage niet opgevallen!!!

Bij het bezichtigen ervan was Wims eerste reactie: dat doe ik zelf wel hoor. Dan kun je voor dat geld weer heel veel kleine dingen kopen. 
Bij nader inzien, (optillen en bekijken hoe je zoiets nu het beste kunt aanpakken): laat die tuinman maar komen. 
Dus wordt vervolgd.

Vrijdag en zaterdag

Vrijdag lekker aan het kliederen geweest met schuurpapier en verf.


Het rode en gele schuurpapier bewerk ik met verschillende nuances verf om niet saaie eenkleurige gevel te krijgen aan mijn jugendstilpand. Tenslotte is dat huis toch zeker al een eeuw oud. 


Tijdens het oppassen op Isa, die natuurlijk weer berelief is, lekker bezig met steentjes snijden.


Met dit apparaatje snijd ik het schuurpapier in 5 mm smalle reepjes, die ik vervolgens weer in stukjes van 18 mm knip. En dan heb ik 'baksteentjes'. Daar beplak ik de gevels mee.


Zondag 17 april

Hard gewerkt aan het pand, samen met Wim.
Gelukkig had hij zin om te helpen, want ik zag er even geen gat meer in. Alles wel zo mooi op tekening gezet..maar dat is inmiddels weer even geleden en dan weet ik niet meer precies hoe ik de dingen nu bedoeld heb.

Dus:



..passen en meten, goed vasthouden en zorgen dat het niet om klettert.







(wat bedoel ik daar eigenlijk 
mee..'er geen gat meer in zien'..)

Dit is in de basement.








Terwijl Wim gaatjes boort voor de dookies en de delen vast zet..



..zet ik beide kanten van alle wanden in de grondverf.



Aan het eind van de middag helemaal blij, de basement staat in elkaar! Als je goed kijkt dan zie door de ramen heen een lekker glaasje wijn staan. Dat is ongeveer de plek waar ook de wijn voorraad komt te staan.



Fijn resultaat zo.



Dit de de trapleuning die ik ontworpen heb.
Deze tekening heb ik vorige week bij de architect afgeleverd. Die gaat hem uit mdf laseren. Ik heb de pogingen om hem zelf te maken gestaakt. Het werd helemaal niets. En Arjen Spinhoven maakt prachtige hekwerken (1:12) van mdf.



Inmiddels heb ik hem per mail verbeterd terug gekregen zodat ik kan zien of het goed gaat passen.
Zo gaat het er dus uitzien, de leuning komt alleen aan deze kant van de trap. Nu kan hij gelaserd worden.
 Als ik hem dan in huis heb ga ik hem een metaallook geven. (zie je, niets is wat het lijkt..)
En vervolgens maak ik er een kersenhouten leuning op.

Ik ben wel tevreden tot nu toe!

2 opmerkingen:

Guus zei

Nou Lia,

Ik kan je vertellen, wij zijn ook trots op jou.

Guus & Hannie

Wim van de Tolheks zei

Lia, ik doe mee met Guus & Hannie...........!

Wim