zondag 20 maart 2016




Jugendstilpand 1:12

Ik moet bekennen dat ik vorige week een te grote mond had..
 Deze week zou ik wel eens eventjes alle raam- en deurgaten uitzagen zodat we zaterdag het pand in elkaar konden zetten.
Niet dus!
Daar is niets van terecht gekomen. Ik was vrijdagavond pas klaar met het tekenen van al die ramen en deuren.

Maar toch zijn we lekker bezig geweest gisteren en vandaag.
Dat Wim mij helpt, daar ben ik wel hééél blij mee.
We zijn gisterochtend begonnen  om eerst eens alle plankjes (muren) over de juiste verdiepingen te gaan verdelen. Dat alleen al was een hele uitzoekerij. En Wim overziet dit soort dingen gelukkig beter dan ik. 


Hij is dan ook lekker bezig..


We moeten elke keer goed op de tekeningen kijken welk plankje ik waar gepland heb.

En het is dan ook een grote bende op tafel..

Maar zoals ik wel eens meer zeg:
Creatieve mensen hebben geen rommel,
creatieve mensen hebben overal ideeën liggen!

Nadat we elke verdieping hebben uitgezocht, ben ik alle ramen en deuren op de wanden gaan tekenen. 
En tussendoor naar de bouwmarkten 1:12 en 1:1.
Ook weer leuk (fijne hobby heb ik hoor).


Tot zover de zaterdag.

Vandaag ben ik begonnen in de zagerij. Heel spannend!
Begonnen met het deurgat zagen van de voorraadkamer in de basement. Deze week had ik al wel geoefend, maar het recht zagen lukte niet zo goed. Mijn lief wilde het ook eens proberen en ontdekte dat de rechte lijnen nog prima met mijn cirkelzaag gezaagd kunnen worden. Ik had aangenomen dat 9 mm dik hout daar te dik voor was. Dus de rechtopstaande deurlijnen gaan daar lekker vlot mee, maar dat is voor de bovenkant en de ramen andere koek. Die moeten toch met mijn nieuwe decoupeerzaag, speciaal voor dit doel gekocht. Dus...Wim breekt mijn zaagje. Gelukkig maar! Want een ander zaagje erin gedaan die een stukje dikker was. En wat blijkt: het zagen gaat hier prima mee. Jippie! Daar kikker ik weer van op.

Nu kon ik dus echt aan de gang!


Eerst een gaatje boren..dan kan ik er met het zaagje in.
(en nee, ik ben niet grijs..dat is opwaaiend zaagsel)


Wim heeft een fijne bak met een gat gemaakt waarboven ik kan zagen. Gaat ideaal!
Wat kan ie dat toch weer goed bedenken, die man van mij.. deze wil ik echt niet meer kwijt hoor.


Het resultaat van vandaag, ik heb ook nog een op een lang paneel vier ramen gedaan, die staat niet op de foto.
Om precies te zijn, ik heb nu dertien gaten gezaagd.
Om nog preciezer te zijn, ik moet nog 64 gaten zagen... :)

Nog even de tekeningen van de buitenkant.


 Voorkant van het gebouw, onder het trapje voor de voordeur loopt een stoep, de ramen van de basement zijn dus niet volledig te zien.
De gevel kan in twee gedeeltes open, de basement kan naar voren (met stoep) opengeklapt worden.



Het achterpand, ook deze kan opengeklapt worden.
Dit is vooral praktisch. Het pand is vijftig cm diep en op deze manier kan ik overal goed bij (stel dat er eens iets aan de elektriciteit mankeert).

Van de zijkanten heb ik nog geen goede foto, die volgt nog.

Zo, en dan laat ik bij deze vast weten dat ik volgende week vanwege de paasdagen niet blog.

Fijne dagen en tot over twee weken.


1 opmerking:

Anoniem zei


Dat ziet er indrukwekkend uit Lia!

Tot 2 april, leuk!

Groetjes, Cilia.